Cariesbehandling

Cariesbehandling er en af de mest almindelige tandbehandlinger, vi udfører på klinikken. I daglig tale kaldes caries også ’huller i tænderne’.

De fleste mennesker får brug for cariesbehandling. Caries kan nemlig både opstå i tænder, der ikke tidligere har været behandlet, og i gamle fyldninger. Caries opstår, når bakterier ophober sig på tænderne, nedbryder emaljen og inficerer tandbenet.

Cariesbehandling

Behandling med fyldninger

Den mest almindelige form for cariesbehandling er behandling med udboring og fyldning. Er bakterierne trængt ind i tandbenet, skal det inficerede tandvæv bores væk.

For at undgå smerter tilbyder vi smertefri behandling i form af lokalbedøvelse.

Vi anvender et fint bor, som borer det syge tandvæv væk. Når vi har gjort dette, erstatter vi den tabte tandsubstans med en fyldning. I dag er plast det mest almindelige fyldningsmateriale. Det skyldes, at plast giver en stærk restaurering, samtidig med at den hvide farve passer godt til de øvrige tænders naturlige udseende.

Plast kan korrigeres til at matche tandens farve, og vi arbejder omhyggeligt med at tilpasse fyldningen.

Fotograf Peter Nørby
Studio:
Rådhusparken 41
3450 Allerød
Tlf. +45 21262146

Behandling med fluorlak

Hvis cariesangrebet er blevet opdaget tidligt og endnu kun er overfladisk, kan du undgå udboring. Selvom udboring er en almindelig procedure, er det altid bedst at beholde så meget af den naturlige tand som muligt.

Ved overfladiske angreb kan vi lakere med fluorlak på det inficerede område. Lakken styrker, beskytter og afskære bakterierne fra ilt og næring. På denne måde kan cariesangrebet stoppes, og du undgå at det udvikler sig yderligere.

Behandlingen med fluorlak skal suppleres med grundigt renhold og god mundhygiejne hver dag.

Opdag caries med røntgenbilleder

En af de bedste måder at opdage begyndende caries på er ved hjælp af røntgen. Udover på de synlige tandoverflader kan caries nemlig opstå mellem tænder, hvor det er vanskeligt at komme til.

På klinikken lægger vi derfor vægt på at tage regelmæssige røntgenbilleder. På denne måde fører vi kontrol med vores patienters tænder og opdager nye cariesangreb, før de udvikler sig til større tandproblemer.

Hvis du vil undgå cariesbehandling, er det vigtigt at forebygge cariesangreb. Det kan du selv gøre ved at børste dine tænder grundigt to gange om dagen med den rette børsteteknik. Brug også tandtråd for at fjerne bakterier mellem tænderne.