Behandling af paradentose i Fredensborg

Paradentose er en alvorlig tandsygdom, der på grund af mangelfuld renhold af tænder og tandkød, udvikles hos mange mennesker.

Ubehandlet paradentose leder i sidste ende til, at tænderne falder ud, men heldigvis er der meget, der kan gøres, for at undgå at problemet når så vidt. Vi er en erfaren tandlæge, som tilbyder både forebyggelse og behandling af paradentose til patienter i Fredensborg og omegn, og vi gør dermed en stor indsats for at afhjælpe denne udbredte tandsygdom.

Paradentose

Fakta om paradentose

Paradentose er en sygdom, der har sit udgangspunkt i tandkødsbetændelse. Når vi spiser og drikker, aflejres bakterier på tænderne, som her udvikler sig til plak og tandsten, hvis de ikke regelmæssigt fjernes gennem tandbørstning og brug af tandtråd. Bakterierne forårsager betændelse i tandkødet, og det er når disse bakterier trænger dybere ind og begynder at nedbryde den underliggende kæbeknogle, at paradentose opstår.

Det er et stort problem, når bakterier breder sig til kæbeknoglen. Tænder sidder nemlig fast i denne knogle, og nedbrydning af kæbeknoglen fører derfor i værste fald til, at tænderne bliver løse og falder ud.

Mange gange kan paradentose ikke ses med det blotte øje, og dette giver tandsygdommen mulighed for at udvikle sig, uden du opdager det. Derfor er det vigtigt, at du regelmæssigt går til tandlæge for at få undersøgt dine tænder og tandkød. Med særligt måleudstyr kan vi nemlig måle tandkødslommernes dybde, og jo dybere disse er, desto større er risikoen for, at du har paradentose.

Dog er der også visse tegn, du selv kan være opmærksom på i forhold til udvikling af paradentose. Disse kan du få overblik over neden for.

5 symptomer på paradentose

• Blødende tandkød under tandbørstning
  • Ømt og hævet tandkød
  • Dårlig ånde
  • Smerter i tandkødet eller bylder
  • Løse tænder

Paradentosebehandling

Paradentosebehandling har til formål at fjerne de bakterier, som er årsag til paradentosens opståen.

Derfor tager paradentose behandling hos os altid udgangspunkt i at vejlede patienten i, hvordan bakteriebelægninger fjernes bedst muligt gennem daglig tandpleje. Vi instruerer dermed i, hvordan den rette børsteteknik, brug af tandtråd og generel god tandhygiejne er den sikre vej til at undgå paradentose.

Selve paradentosebehandlingen består oftest i at rense tandkødslommerne for bakterier. Herved reduceres dybden i tandkødslommerne, og det er almindeligt for patienter, der lider af paradentose, at få foretaget denne behandling 3-4 gange om året.

Er tilstanden meget fremskreden, kan det være nødvendigt med en operativ fjernelse af bakterierne ved at skære tandkødslommerne væk eller skubbe dem til side for at opnå dybdegående rensning.

Det er meget individuelt, hvilken paradentosebehandling der er nødvendig, og derfor vil vi først ved undersøgelse kunne fortælle dig, hvilken form for behandling, der egner sig bedst til afhjælpning af dit problem.